Mini logo

Vana brauser.

Get a safer and faster internet with a new browser. We have optimized the MINI for future standards. More information can be found here at browser-update.org . Tip: You're always up to date on your smartphone.

Lepi kokku proovisõit

DILEMMA.

Oli 1957. aasta ja kütusehinnad tõusid II maailmasõja järgsel Inglismaal Suessi kriisi tagajärjel lakke, tõstatades nii küsimuse, kas sel ajal levinud mastaapsed, suure kütusekuluga autod on ikka õige valik.

AUTO, MIS ON LOODUD KÕIGILE.

Briti autotootja Morrise peadisainer Alec Issigonis sai ettevõtte direktorilt Sir Leonard Lordilt ülesandeks luua väike ja säästlik auto, mis mahutab neli täiskasvanud inimest ning mida saavad endale lubada pea kõik. Vajadus nii palju funktsionaalsust nii väikesesse pakendisse mahutada viis paljude ajalooliste uuenduste sünnini.

JALGRATAST LEIUTADES.

Selleks, et juhikohale lisaruumi tuua, mõtles Issigonis välja kaks lahendust: ta viis rattad kaugele sõiduki nurkadesse ning pööras mootori külili, et auto järskudes kurvides stabiilsem oleks ning salongi reisijatele rohkem ruumi jääks. Maailm ei olnud kunagi varem sellist autot näinud. Mini esmaesitlusel 1959. aastal oli rahvas veidi hämmeldunud.

TÄNAVASTIIL.

Juba varsti hakkasid inimesed märkama, et Mini ei ole lihtsalt üks järjekordne auto. Ainulaadne kombinatsioon klassikalisest Briti stiilist soodsas, kompaktses ja lõbusas vormis sai sõltumatuse ja spontaansuse sümboliks. See oli nooruslike 1960ndate kultuuri kehastus.

KULTUURINÄHTUS.

Klassikalise Mini populaarsuse juures on kõige tähelepanuväärsem, kuidas see oma karismaatilisusega on ületanud traditsioonilisi klassipiire. Hipsteritest modide ja piimameesteni, rokistaaridest sinivereliste ja rallisõitjateni. Kõigil oli võimalus osa saada Mini ökonoomsusest, mängulisusest ja vabadusest.

MEELIÜLENDAV SÕIT.

Kiiresti selgus, et algselt salongiruumi võitmiseks mõeldud Issigonise uuendused sõiduki ehituses andsid Mini sõidukitele eelised ka sooritusvõime vallas. Nurkades paiknevad rattad andsid sellele laia, kartautoliku hoiaku ning parandasid juhitavust. Ja põikimootor hoidis raskuse esisillal, parandades nii sõiduki tasakaalu ja haarduvust.

RALLISÕITJA SÜND.

1961. aastal avastas selle tagasihoidliku sõiduauto Briti rallilegend John Cooper. Võimsam mootor, suuremad pidurid ja mõned väiksemad muudatused – nii sündiski Classic Mini Cooper 997. Valminud oli tõeline ralliäss.

OOTAMATU VÕITJA.

Ei läinud kaua, kui väike ja hästijuhitav Classic Mini ületas oma tulemustelt selle aja suuremaid ja võimsamaid, kuid samas kohmakamaid sedaane. Mini sai võitjateringis regulaarseks külaliseks ning saavutas esikohti ka paljudel rahvusvahelistel sõitudel, näiteks ka kolm korda kuulsal Monte Carlo rallil aastatel 1964 kuni 1967.

ISIKUPÄRA.

Lisaks lõbusale sõidukogemusele armastasid Mini omanikud seda, kui kerge oli neil sõidukile täpselt omaenda nägu anda. See oli dünaamilise isikupära väljendus ning alati millekski spontaanseks valmis iseloomuga kaaslane.

TÖÖAUTO.

Aastaks 1969 oli maailmas müüdud üle kahe miljoni Mini sõiduki. Saabusid ka Mini pikap ja mahtuniversaal, mis olid kõik vägagi vastupidavad nii rallirajal kui ka igapäevastes asjaajamistes. Mini omanikud võisid kindlad olla, et nende auto saab kõige vajalikuga hakkama. Ja inspireerib kõige selle juures naeratusi.

EUROOPA SAJANDI AUTO.

Liigume nüüd aastasse 1999. Kogu maailmas on omaniku leidnud üle viie miljoni Classic Mini sõiduki ning 130 rahvusvahelisest autoajakirjanikust koosnev žürii hääletas Mini Euroopa sajandi autoks. Ülemaailmselt on rohkem hääli saanud ainult Ford Model T.

UUS REVOLUTSIOON.

1999. aasta oktoobris, vaid mõni päev enne lõpliku Classic Mini tootmisliinilt saabumist, tutvustati uue MINI kontseptsiooni Pariisi autonäitusel. Selle iseloomulik disain ja isikupära on hetkega äratuntavad. Kuid on selge, et uus mudel on autonduses taseme võrra kõrgemale liikunud.

ENAM KUI VAID AUTO.

2003. aastal võitis MINI Põhja-Ameerika aasta auto auhinna, olles ühtviisi vastupandamatu nii laiemale avalikkusele kui ka tõsisematele autohuvilistele. Selle värsked omanikud, kohates kõikjal oma teel naeratusi ja uudishimu, avastavad kiiresti, kui tore on olla MINI omanik. Omanikel on võimalik MINI kujundada nii isikupäraseks, kui nad soovivad, ning nad on kõikjal riigis loonud ka autoklubisid.

SÄRTSAKAM KUI KUNAGI VAREM.

Sarnaselt oma kuulsatele eelkäijatele jagavad kõik uued MINI mudelit sama kõrge sooritusvõime DNA-d. Modernsete tehniliste omaduste ja kirega rallisõidu vastu vallutavad MINI Motosporti meeskonnad jällegi ralliradasid (või World Rally Championshipi ja Dakar Challenge'i puhul kruusateid ja kõrbeid).

MINI IGAÜHELE.

Alates uue MINI tutvustamisest 2002. aastal on huvi MINI vastu kasvanud ühes MINI mudelivalikuga. Laienevas valikus on nüüd 4ALL nelikveoga mudel, kolm lisaistmete ja nelja uksega mudelit, kaheistmelised mudelid ja katuseta mudelid – ja loomulikult uue ajastu tipptehnoloogia ja kvaliteetsed salongimaterjalid.

JÄRGMISED 50 AASTAT?

MINI fenomen ärkab kogu maailmas uuesti. Tõestus sellest, et kütusesäästlikkus, peaaegu piiramatud võimalused isikupärastamiseks, ülihea juhitavus ning kelmikas iseloom on kahtlemata ajatud väärtused. Hiljuti lisandusid ruumikas ja elegantne MINI Clubman ning võimas John Cooper Works, mis tõestasid, et on ikka piire, mida nihutada ja horisonte, mida püüda.